2010 yılında DeepMind Technologies adıyla kurulan daha sonra 2014’te Google tarafından satın alınan yapay zeka şirketi DeepMind yeni bir yapay zeka yarattı. Yaratılan yapay zekalı satranç oyuncusu AlphaZero AI, satranç oyununu 4 saatin altında öğrenebiliyor. Daha sonrasında ise insan bilgisi ve yardımı olmaksızın önüne gelen herkesi yenebiliyor.
AlphaZero AI, tüm dünyada bilinen satranç programı Stockfish’i 100 maç art arda yenmeden önce satranç kurallarının tamamını sadece dört saatte öğrendi.
Cornell Üniversitesi Kütüphanesi tarafından tarafsız bir gözlem ve analiz raporu yayınlandı. Rapora göre, AlphaZero, yapılan 100 maçtan hepsini kazandı yada berabere kaldı. Oyun kuralları dışında herhangi bir teknik bilgi verilmeyen AlphaZero, satrancın yanı sıra shogi (benzer bir Japon oyunu)’yi 2 saat içinde öğrendi ve süper insanlık düzeyine ulaştı. Hemen ardından bu 100 yıllık oyunda Elmo’nun önde gelen programını yendi. Eski dünya satranç şampiyonu Garry Kasparov, Chees.com’a verdiği demeçte, “AlphaGo‘dan sonra her ne kadar bunu beklemiyor olsak da, bu olağanüstü bir başarı” dedi.
IBM’in Deep Blue adındaki süper bilgisayarının Kasporov’u 12 Mayıs 1997’de yenmesi bir yapay zeka programının dünya satranç şampiyonunu yenmesi açısından bir ilktir.
DeepMind, AlphaZero ve rakipleri arasındaki temel farkın, makine öğrenme yaklaşımı ile ilgili olduğunu söyledi. Yani AlphaZero’ya oyunun temel kurallarından başka bir bilgi girdisi yapılmıyor. Geri kalan pratiği ise kendi kendine defalarca oynayarak kazanıyor.
AlphaZero, geliştirici şirketine göre, satranç oyunu için “tartışmasız olarak insana en çok benzeyen oynayış stili” olarak nitelendirildi. Bath Üniversitesi’nden bir bilgisayar bilimcisi ve AI araştırmacı olan profesör Joanna Bryson, bunun insan bilgisini tamamlayıcı bir niteliğe sahip olduğunu söyledi. Birçok uzman sonuçların etkileyici olduğunu açıkladı.