Mobil oyunların kirli çamaşırları!

mobilegaming virizine1

#İŞBİRLİĞİ

Zaman sınırı hilesi

candy-crush2[1]

Mobil oyunlarda sık sık karşımıza çıkan bir kural, oyunda belli bir şartı, belli bir aksiyonu gerçekleştirdikten sonra, belli bir zaman boyunca beklemek zorunda olmanızdır. Oyun bu bekleme süresine katlanmak istemeyenler için iki seçenek sunar: Ya bekleme süresini kaldıran ücretli haklar satın almalısınız, yani gerçek para harcamalısınız, ya da oyunu oynayan diğer arkadaşlarınızdan destek almalısınız. Bu destek ise, Candy Crush gibi oyunlarda göreceğiniz gibi, sadece bir tuşa basmaktan ibarettir. Yani bir arkadaşınıza “bana hak gönder/bana can gönder” diye istekte bulunursunuz ve arkadaşınız da sadece “ok” tuşuna basarak, sizin oyundaki bekleme sürenizi ya azaltır ya da tamamen bitirir.

Oysa, PC’de veya oyun konsollarınızda oyun oynarken, oyunlarınızı sınırsız şekilde, dilediğiniz kadar oynarsınız. İsterseniz, hiç durmadan günlerce ekran karşısından kalkmadan oyuna devam edebilirsiniz. Ancak mobil cihazınızda oyun oynamaya kalkıştığınızda, Candy Crush benzeri “sosyal oyunculuk” gerektiren oyunlar, ya para ödemenizi ya da arkadaşlarınızdan destek almanızı isterler, yoksa oyuna yarım saat boyunca ara vermenizi zorunlu kılarlar. Bu kısıtlama aslında, oyuna bağımlı olmanız için kullanılan bir bilinç altı tetiklemedir. Siz oyunu oynamak istediğiniz halde, oyun size izin vermediğinde, oynama arzunuz daha da artar. Üstelik arkadaşlarınıza istek gönderdiğinizde, onlar da “bütün arkadaş çevrem bu oyunu oynuyor, ben de oynamaya devam etmeliyim” benzeri bir çıkarımla, farkında olmadan oyuna daha da bağlanırlar. Elbette, hiçbir maliyete katlanmadan size yeni haklar gönderdiklerinde, aynı çıkarım sizin bilinç altınızda da oluşur ve Candy Crush benzeri “sosyal oyunlar” kısa sürede, çok büyük kitlelerin zihninde, “moda” bir oyuna dönüşür.

Oysa gerçek şu ki, Candy Crush benzeri oyunlar, video oyun dünyasının ilk günlerinden beri varlar ve bugüne kadar hiç böylesine popüler olmamışlardı çünkü PC başında benzer zeka oyunlarını oynayanlar, 5-10 dakikalık oyundan sonra sıkılıp oyunu bırakıyor ve hayatına devam ediyordu.